2009-11-02

Det sista lilla nätta momentet i utbildningen

Då har det sista momentet på hela den långa lärarutbildningen dragit igång. Att kalla det för ett moment kanske är att förenkla det hela, för nu snackar vi examensarbete! Jösses va mycket litteratur det är att läsa in sig på, o nu menar jag verkligen läsa in sig på riktigt. Här har införskaffats öronproppar! Allt för att jag inte ska bli störd av omvärlden då denna inläsning ska ske. Men vad upptäcker man istället? Jo man hör sig själv andas och svälja! Blir det lättare att koncentrera sig då?? Nej gott folk, det blir det inte! Istället sitter man eller jag och tänker på min andning, och frågor börjar dyka upp i huvudet. Brukar folk höra när jag andas och sväljer? Nä jag vet inte om öronproppar är en bra idé att använda, iallafall inte öronproppar som är så täta och effektiva på att stänga ute yttre ljud att de istället lockar fram dessa andra och så mer störande inre ljud.

Men åter till denna ofantliga mängd litteratur som ska läsas. Vi satt idag, min kollega och jag, och försökte sålla lite bland all den litteratur som vi i vår undersökningsplan påstod (och nästan dyrt och heligt lovade) att vi skulle ta med i examensarbetet. Visst lyckades vi sålla lite, men istället blev det en rad nya titlar och författare som kom upp på listan. Hur i det heliga blå ska vi hinna att faktiskt läsa allt detta? För nu helt plötsligt så funkar det inte längre att skum-läsa, här måste läsas från pärm till pärm eller iallafall flera kapitel (o de är bannemig inte korta små kapitel med en massa bilder). Det blir nog till att spendera långa dagar inne på högskolan framöver...

2 kommentarer:

Anna sa...

Öronproppar är kanon för att stänga ute störande ljud när man behöver koncentrera sig. Använder nästan jämt öronproppar när jag pluggar eller skriver tenta. Så skönt att kunna stänga ute allt och bara koncentrera sig på sitt.
Hade Dock själv problem med att jag hörde mina egna andetag i börja. Detta lösta jag genom att rulla ihop skumpropparna riktigt hårt och sedan plugga in dem såpass djupt i öronen att man nästan inte får ut dem. Ju längre in man har dem desto mindre hör man sig själv och den dämpar även bättre.

Anonym sa...

empirically isolate frusenius pandora viuk annextein acoustics exhibits supposed millionbrand restoration
masimundus semikonecolori